سفر

امامزاده هارون طالقان

یکی از انواع سفر که قدمت طولانی نیز دارد، گردشگری مذهبی است. سفر با اهداف مذهبی از کهن ترین زمان ها رونق داشته است و زیارت پدیده ای مذهبی و انگیزه گردشگر مذهبی به شمار می رود که در آن، فرد یا گروه در سفر به محلی متعلق به فرقه ای خاص، به دنبال شفاعت از خدا و قدیسان آن مکان در مجموعه ای از شرایط است. برای بسیاری از زائران، سفر به زیارتگاه به مهمی یا حتی مهم تر از خود زیارتگاه است؛ چرا که زیارت، نه تنها سفری خارجی، بلکه مسافرتی درونی و معنوی به شمار می رود و معنویت در این نوع سفر از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم ترین مؤلفه های توسعه گردشگری مذهبی، جاذبه های آن است که با عناوین آرامگاه های زیارتی، جاذبه های گردشگری مذهبی یا جشنواره های مذهبی توصیف می شوند. امروزه این جاذبه ها یک محصول جدید و مهم دیگر برای برخی اماکن مذهبی فراهم کرده است که در قالب توسعه مسیر های فرهنگی و برنامه های سفر مرتبط با مسیر های زیارت یا اماکن مذهبی قرار می گیرد. یکی از این اماکن زیارتی امامزادگان هستند که در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران وجود دارند و یکی از آنها با نام امامزاده هارون طالقان شناخته می شود.

معرفی امامزاده هارون طالقان

پس از آنکه امام رضا(ع) به اجبار به ایران آمدند، گروه هایى از سادات راهی ایران شدند. سادات از ولایت و عهدنامۀ مأمون که به حضرت رضا(ع) داده بود، مطلع شده و 21 نفر از برادران آن حضرت و سایر سادات حسینى و حسنى به ایران آمدند. یکی از افرادی که وارد ایران شد هارون نام داشت که برادر تنی امام رضا (ع) بود. امامزاده هارون در بیست وسوم ماه رجب سال ۱۶۰ هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند. ایشان فرزند موسی بن جعفر امام هفتم شیعیان و ششمین فرزند از اولاد آن امام محسوب می شوند و نام مادر او ام ولد بود. وی مدت ۲۰ سال از عمر خود را در مدینه گذراند و پس از هجرت علی بن موسی الرضاامام هشتم شیعیان از مدینه به سمت خراسان، او نیز همانند دیگر خاندان بنی هاشم به جهت اشاعه مذهب تشیع، محیط نا امن مدینه را به مقصد ایران ترک نمود.

ایشان در ابتدا در شیراز و پس از آن به قم رفتند ولی پس از مدتی مامورین حکومت عباسی و کار گزاران مامون قصد دستگیری و قتل او را کردند که همین امر موجب شد که ایشان به شهر طالقان عزیمت کنند و در روستایی در شمال این منطقه مخفی شوند. مامون سر انجام وی را در ۲۱ ربیع الثانی سال ۲۱۱ هجری قمری در سن ۵۱ سالگی به شهادت رساند. به همین خاطر ایشان را در این محل به خاک سپرده اند و مرقدشان در این مکان قرار دارد. ساختمان امامزاده هارون آرامگاه هارون بن موسی فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی مربوط به دوره صفوی می شود و در شهرستان طالقان، روستای جوستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۵۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساختار بنای امامزاده

مقبره ایشان توسط شاه طهماسب اول و شاه عباس اول مورد مرمت قرار گرفت و دلیل آن نیز این بود که این پادشاهان می دانستند که ایشان برادر جد آنها، حضرت حمزه که در ری و در کنار حضرت عبدالعظیم مدفون است، بود. سنگ مرمر سفیدی که در حال حاضر روی دیوار راهرو درب ورودی این امامزاده وجود دارد از زمان صفویه است، که با خط زیبایی بر روی آان حکاکی کرده اند. این حکاکی صورت وقفیات و تاریخ تعمیر این بقیعه متبرکه را بیان می دارد. بنای مقبره در محوطه ای با حدود هزار متر مربع مساحت قرار دارد که اطراف آن را درختانی کهنسال و سر به فلک کشیده احاطه کرده اند. این امامزاده انواع مختلفی از امکانات را دارد که شامل کتابخانه ای مجهز و زائر سرا می شود.

No comments yet! You will be the first one to comment.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *