پیشنهادی

آبشار کرکبود طالقان

«آبشار کرکبود» از جاهای دیدنی طالقان است و در فاصله ۷۰۰ متری شمال روستای کرکبود، در میان یک دره صخره‌ای و عظیم قرار دارد. آبشار پنج متری و رود خروشان آن، از ارتفاعات حصارچال مازندران سرچشمه می‌گیرند. آب این آبشار آهکی پس از گذر از دره‌ای عمیق، به رودخانه شاهرود می‌پیوندد. آبشار مذکور ارتفاع بلندی ندارد؛ ولی قدرت و حجم آب عبوری از آن که از دهانه‌ای باریک می‌گذرد، بسیار باشکوه به‌نظر می‌رسد. به آبشار کرکبود، آبشار «کر» هم می‌گویند که کر در زبان محلی به معنی صخره یا تخته سنگ است. با ادامه‌ی این مقاله از کجارو همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از آبشار کرکبود در اختیارتان قرار دهیم.

در هر دو طرف آبشار و در زیر صخره‌های کوه، حفره‌هایی به‌صورت طبیعی ایجاد شده است که گفته می‌شود در قدیم آن‌ها را به‌صورت اتاقک‌هایی مجزا درآورده بودند و خوشنویسان و کاتبان قرآن در این سوراخ‌ها زندگی می‌کردند و قرآن و سایر آثار ادبیات اسلامی را می‌نوشتند.

آبشار کرکبود از بلندای صخره سرازیر می‌شود و به درون دره می‌ریزد. ذرات آب هنگام سرازیر شدن، در هوا پخش می‌شوند که نه‌تنها منظره‌ای زیبا به وجود می‌آورند؛ بلکه هوای منطقه را بسیار خنک و مطبوع می‌کنند.

در پایین و ادامه آبشار، حوضچه‌های کوچکی به چشم می‌خورد که برای آب‌تنی مناسب هستند. علاوه بر این، از طریق همان حفره‌های طبیعی که ذکر شد می‌توان به پشت آبشار رفت و این طبیعت بکر و زیبا را در قاب تصویر به ثبت رساند. با اینکه این آبشار زیبا در هر فصلی دیدنی و خاص است؛ بهترین فصل سفر به آن را می‌توان بهار و تابستان دانست.

نکته‌های مهم در بازدید از آبشار کرکبود

برای پیاده‌روی در مسیر آبشار کرکبود، به کفش مناسب نیاز دارید و در نتیجه صندل و کفش‌های تابستانی، پایین آمدن از کوه را برای شما دشوار می‌کنند. برای رفاه بیشتر خود، یک دست لباس اضافه به‌همراه داشته باشید. در کل مسیر آبشار و خود آبشار کرکبود، آب نوشیدنی در دسترس نیست؛ پس بطری یا قمقمه‌ی آب با خود ببرید.

در گرمای تابستان، هر کسی دلش می‌خواهد که در خنکای آب آبشار کمی تفریح کند؛ اما یادتان باشد با احترام به طبیعت و حفظ پاکیزگی محیط، از آبشار کرکبود لذت ببرید.

No comments yet! You will be the first one to comment.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *